Lokale netwerken voor handelaars en zelfstandigen, nog steeds een must?

Het is een eeuwenoud gegeven dat zowat elke ondernemer kent: de vereniging of het netwerk van lokale zelfstandigen. De oorsprong ervan gaat terug tot de 11de eeuw, toen de eerste gilden ontstonden. Natuurlijk is het concept door de jaren heen stevig opgepoetst en vernieuwd. Maar zijn lokale netwerken vandaag nog steeds de moeite waard?

Waow-CEO Jan Harboort deelt zijn visie op lokale netwerken, en vertelt hoe handelaars in 2024 hun lokaal netwerk kunnen uitbouwen én benutten.

De kracht van een lokaal netwerk

Een lokaal netwerk is een win-win voor ondernemers en consumenten. Laten we beginnen bij die eerste groep: ondernemers hebben een nieuwe manier om klanten tot bij hen te brengen, kunnen kennis delen met gelijkgestemden, zetten zich sterker en prominenter in de markt en versterken de lokale economie.

Ook voor de consumenten zijn lokale netwerken een goede zaak. Zij kunnen extra voordelen scoren bij verschillende handelaars, krijgen een betere (lokale) shopping-ervaring en weten waar ze de beste kwaliteit kunnen verwachten.

Kortom, de impact van een sterk netwerk is veelzijdig en significant. Het is dan ook logisch dat steeds meer handelaars zich (opnieuw) verenigen in verschillende netwerken. Jammer genoeg zijn de lokale initiatieven vaak te oubollig of te klein. Zo is de impact voor beide partijen beperkt en wordt het onderhoud van een netwerk een hele klus.

Gelukkig is er een oplossing.


Waow als lokaal netwerk

Waow is in de eerste plaats een netwerk voor lokale handelaars en consumenten. Handelaars belonen hun klanten voor het lokaal en loyaal shoppen binnen ons netwerk. Zo zorgen we automatisch voor meer omzet, winkelbezoekers, inkomen en een versterkte lokale economie.

Benieuwd naar de details? Praat met één van onze experts.